Veelgestelde Vragen bij het ZP

English Frequently Asked Questions (FAQ)

Vragen die wij vaak krijgen over het zomerprogramma. Mocht je nog andere vragen hebben, neem dan vooral contact op, bijvoorbeeld door te mailen naar zp@nsac.alpenclub.nl

“Ik kan niet aanwezig zijn op de kick off / selectiedag / voorbereidingsweekend. Kan ik dan nog steeds meedoen met de cursus?”

In principe is het nodig om aanwezig te zijn op deze dagen omdat die nodig zijn voor ons om te kijken of iedereen voldoet aan de ingangseisen. Ook zijn deze dagen belangrijk om goed voorbereid te zijn voor de cursus. In sommige gevallen van overmacht kunnen we hier een uitzondering op maken. Een verzoek voor zo’n uitzondering dient altijd gestuurd te worden naar zp@nsac.alpenclub.nl

“Ik heb een blessure dus ik kan niet meedoen aan alle onderdelen van de strava-uploads/ kick off / selectiedag / voorbereidingsweekend.. Kan ik dan nog steeds meedoen aan de cursus?”

In principe is het  nodig om alle  onderdelen gedaan te hebben. Wij moeten kunnen inschatten of iedereen voldoet aan de ingangseisen. In sommige gevallen kan hier echter een uitzondering op worden gemaakt. Een verzoek voor zo’n uitzondering dient altijd gestuurd te worden naar zp@nsac.alpenclub.nl

“Ik heb vorig jaar een C1 cursus gevolgd. Kan ik dit jaar al meteen een C2+ cursus volgen?”

Vaak willen mensen zo snel mogelijk een vaardige alpinist worden en dus ook zo snel mogelijk alle cursussen doen. Echter haal je veel meer uit je C2+ als je na de C1 nog wat alpiene tochten hebt kunnen maken. Dan kan je op die ervaring bouwen bij je C2+ en weet je ook beter wat je verder zou willen leren. Omdat het niet altijd mogelijk is om na een C1 meegenomen te worden door meer ervaren alpinisten op een tocht of een makkelijke tocht met C1’ers te maken is dit geen selectie-eis maar wel een pré. Ook hangt het natuurlijk af van wat je gids / instructeur heeft geadviseerd als vervolg na je C1.

“Wat voor verzekeringen raden jullie aan om af te sluiten voor de cursus?”

Het afsluiten van een (reis)verzekering die ook reddingen dekt bij een ongeluk tijdens alpiene klimsport (zoals de NKBV aanvullende reis -en bergsportverzekering) is verplicht. Verder raden we het ook sterk aan om een annuleringsverzekering af te sluiten, bijvoorbeeld die van de NKBV. Een verzwikte enkel of een andere blessure kan snel betekenen dat je niet op cursus kan, en die je nog wel moet betalen als je geen verzekering hebt.

“Wanneer weet ik in welke week ik ben ingedeeld voor C1/C2+?

We proberen binnen twee weken na de kick off/selectiedag de cursusindeling rond te hebben.

“Ik wil samen met mijn klimmaatje worden ingedeeld voor een cursus. Is dat mogelijk?”

In principe niet, tenzij er een  zwaarwegende reden is om twee mensen samen in te delen. We willen juist dat de cursussen een moment zijn om nieuwe mensen te ontmoeten van verschillende SACs.

“Ik weet niet of mijn inschrijving geslaagd is. Hoe kan ik dat controleren?”

Je krijgt een mailtje als bevestiging wanneer je het inschrijfformulier hebt ingediend. Als je dat mailtje niet hebt, neem dan contact op met de zp-commissie. Als je aanbetaling niet geslaagd is, hoor je het van ons.

“Kan ik meedoen aan alpiene cursussen als ik hoogtevrees heb?”

Er hebben eerder mensen met hoogtevrees cursussen succesvol afgerond. Maar de mate van hoogtevrees verschilt per persoon. Je zou bijvoorbeeld eerst een huttentocht kunnen uitproberen en als dat bevalt, moet alpineren ook lukken qua hoogtevrees. Neem in ieder geval contact op met je AI (als je bent ingedeeld).

“Kan ik meedoen aan alpiene cursussen als ik astma heb?”

Er hebben in het verleden veel mensen met astma zp-cursussen met succes afgerond. Belangrijk is dat je wel aan de conditie-eisen in Nederland kunt voldoen. Als je aan deze eisen hebt voldaan en je je nog steeds zorgen maakt, neem dan contact op met je AI (wanneer je bent ingedeeld).

“C1 vereist dat je nog student bent, of jonger dan 24. Telt een PhD ook als studeren?”

Nee, niet in de context van C1-toelaatbaarheid.

“Wat moet ik allemaal meenemen op C-cursus?”

De NSAC heeft een standaard paklijst per cursus. Deze kun je hier downloaden.