Aansluiting met de NKBV

De NKBV, fonetisch: De Nùkùbùv

De Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (website) is dé Nederlandse sportbond voor alpinisten, (sport)klimmers, en de betere wintersporters.

De NKBV maakt zich hard voor de ontwikkeling van de bergsport in Nederland. Denk hierbij aan de standaardisering van bergsportopleidingen, het stellen van veiligheidsnormen en het uitgeven van licenties aan klim- en bergsportinstructeurs (kader). Daarnaast organiseert de NKBV nationale wedstrijden in verschillende disciplines van het klimmen, zijnde ijsklimmen, lead klimmen, toerskiën, skyrunning en boulderen.

Naast de nationale sportbond voor klim- en bergsporters is de NKBV ook de landelijke koepel voor de verschillende klimverenigingen in Nederland, waaronder lokale clubs, de NKBV regio’s en, sinds de VvA van 15 juni 2019, ook de NSAC en de SACs.

Waarom moet je als SAC lid sowieso ook lid worden van de NKBV? Hieronder volgen vijf redenen:

1.   De NKBV biedt zijn leden een Reis- en Bergsportverzekering aan. Heel fijn! Zeker afsluiten als je buiten gaat klimmen of wintersporten, het kost ook maar een paar eurootjes per jaar. Deze verzekering dekt veel dingen als je brokken maakt of schade lijdt op vakantie. Van nieuwe touwen tot helikopterreddingen, de verzekering dekt het! (Disclaimer: Vergoeding van een helikopterredding en herstelwerkzaamheden in het ziekenhuis wilt natuurlijk niet zeggen dat je er zonder vervelende gevolgen vanaf komt, dus klim altijd veilig en verantwoord)

2.  De Hoogtelijn! De NKBV brengt een kek blaadje uit waar veel in te lezen valt over onze nobele sport van het bergstijgen.

3.  Huttenkorting: Betaal (aanzienlijk) minder voor overnachtingen in het gros berghutten

4.  Voor het klimmen in België is een klimjaarkaart nodig, omdat de meeste gebiedjes in bezit zijn van lokale grondeigenaren en gepacht worden door de CAB of KBF. Deze kaart is enkel te krijgen via de NKBV voor een kleine 20 euro per jaar.

5.  De NKBV bergsportdag! Aan het begin van het jaar organiseert de NKBV de bergsportdag… een soort Kamasutra beurs voor bergsport fetisjisten (zéker gaan, toegang is gratis voor de leden)

Verder vertegenwoordigd de NKBV ons bij de UIAA (Union Internationale des Associations d’Alpinisme), de IFSC (International Federation of Sport Climbing) en het NOC*NSF. Ook krijg je 10% korting bij de Bever, wat fijn is als klimmer want soms kan je daar nuttige dingen kopen.